Chociaż instytucja lekarza online oraz teleporady istniała już wcześniej, w czasie pandemii na ten właśnie rodzaj kontaktu ze specjalistą decyduje się zdecydowanie więcej pacjentów. Nic w tym dziwnego – dzięki temu nie trzeba czekać w kolejce w przychodni i znika ryzyko zarażenia się od innych chorych. Ponadto nie wszystkie schorzenia wymagają rzeczywistej wizyty u lekarza. Co da się załatwić w e-przychodni?
Czym (kim) jest lekarz online?
Lekarzem online może być każdy lekarz rodzinny, doktor nauk medycznych, specjalista, a także rehabilitant. Po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem (zazwyczaj przez telefon) można skutecznie ocenić jego stan zdrowia, udzielić mu porady lekarskiej i wypisać receptę online. Wiele poradni telemedycznych opracowało specjalne formularze konsultacji, zawierające pytania, które zwykle zadaje lekarz podczas wizyty w gabinecie lekarskim. Rozwój i rozpowszechnienie Internetu stworzyło dodatkowe możliwości:
-
opracowania i wdrożenia systemu interaktywnych formularzy, które doskonale zastępują wywiad z pacjentem,
-
przeprowadzenia transmisji wideo z lekarzem,
-
podłączenia urządzeń peryferyjnych, umożliwiających wykonywanie badań na odległość.
Jakie usługi oferuje przychodnia online?
Drogą online lekarz może zaoferować pacjentowi wiele cennych usług, między innymi:
-
udzielić fachowej porady medycznej na podstawie przeprowadzonego wywiadu, formularza lub przesłanych wyników badań,
-
zlecić wykonanie dodatkowych badań, niezbędnych do zdiagnozowania choroby,
-
postawić diagnozę, wystawić e-receptę lub przedłużyć receptę na przyjmowane dotąd leki,
-
zapewnić teleopiekę pacjentom w podeszłym wieku, mającym problemy z mobilnością oraz cierpiącym na choroby przewlekłe,
-
przeprowadzić telerehabilitację po wylewie, urazie, zawale itp.,
-
przesyłać wyniki badań między zespołami lekarskimi,
-
przeprowadzić wirtualne konsylium lekarskie,
-
kontrolować, a nawet kierować operacją na odległość.
Jak wygląda przychodnia online?
Zasadnicza różnica pomiędzy przychodnią telemedyczną, a „zwykłą” polega na tym, że konsultacja online z lekarzem nie wymaga fizycznej obecności pacjenta w gabinecie lekarskim. Ponadto, przychodnia online oferuje usługi przez całą dobę. Nie ma w niej kolejek ani terminów. Wywiad lekarski najczęściej polega na uzupełnieniu odpowiedniego formularza (w zależności od rodzaju objawów i w odniesieniu do konkretnego przypadku czy schorzenia) i wysłaniu go przez Internet (w dowolnym momencie, nawet o 3 nad ranem). W razie niejasności lub dodatkowych pytań lekarz kontaktuje się z pacjentem telefonicznie. W interesie pacjenta leży wypełnienie formularza zgodnie z prawdą – nie wolno zatajać żadnych objawów, nawet jeśli są krępujące, ponieważ skuteczność terapii zależy od prawidłowej diagnozy. Możliwość przesyłania dodatkowych danych za pośrednictwem urządzeń, które pacjent posiada (opaski mierzące ciśnienie i puls, urządzenia monitorujące funkcje życiowe, zdjęcia wysypki itp.), daje lepszy obraz jego stanu zdrowia i zwiększa skuteczność diagnozy.
Dlaczego telemedycyna się sprawdza?
Telemedycyna bardzo dobrze się sprawdza, zwłaszcza w okresie pandemii, ograniczając ryzyko zakażenia pacjenta do minimum. Oferuje możliwość poprawy stanu zdrowia, utrzymanie ciągłości przyjmowanych leków oraz szybkiej pomocy w nagłych przypadkach, np. przy zapaleniu pęcherza lub niechcianego seksu bez zabezpieczenia – tzw. „tabletka dzień po„. Telemedycyna skutecznie leczy wiele chorób, m.in. grzybice, trądzik, ból gardła, infekcje intymne, grypę, alergię, migreny, niedoczynność tarczycy, nadciśnienie, cukrzycę itd. Recepta online to obecnie najszybszy i najwygodniejszy sposób na otrzymanie leków.