Często się słyszy powiedzenie, że ciąża nie jest chorobą. Kierując się tym można by stwierdzić, że kobieta w ciąży może wykonywać wszystkie ćwiczenia. Jednak ciąża jest stanem wyjątkowym, więc nie można sobie pozwolić na zbytnie szarżowanie i ryzykowanie swoim zdrowiem oraz zdrowiem dziecka.

Bezpieczeństwo ćwiczeń w ciąży

W sprawie ćwiczeń w ciąży należy złamać kilka mitów. Powszechnie krążącym faktem jest informacja, że aktywność fizyczna w czasie ciąży jest szkodliwa. Badania na ten temat jasno pokazują, że ćwiczenia nie stanowią problemu zdrowotnego dla matki i dla dziecka.
Ćwiczenia pozwalają na zredukowanie bólu kręgosłupa, pomaga pozbyć się wzdęć oraz dostarcza energii i dawki endorfin. Najważniejszą zaletą ćwiczeń w ciąży jest poprawa stanu mięśni, które będą mocno obciążane i testowane w czasie porodu. Mitem, który posiada wielu zwolenników i należy go obalić jest informacja, która mówi, że jeśli kobieta nie była aktywna fizycznie przed ciążą to nie może rozpocząć ćwiczeń w ciąży. Zaniedbanie aktywności fizycznej w ciąży może prowadzić do otyłości oraz nadciśnienia. Ruch w czasie ciąży jest jak najbardziej wskazany.

Cardio w ciąży?

Jogging czy też taniec nie stanowi zagrożenia dla dziecka oraz nie powoduje wstrząsów, ponieważ amortyzację i całkowite bezpieczeństwo zapewnia płyn owodniowy. Jeśli kobieta była aktywna i nie ma problemów ze stawami w pierwszym trymestrze może sobie pozwolić na bieganie. Bieganie w ciąży gwarantuje dobrą kondycję i zapobiegnie nadmiernemu wzrostowi masy ciała.

bieganie w ciąży

Joga w ciąży
Wiele przyszłych mam zastanawia się nad uprawianiem jogi w czasie trwania ciąży. Lekarze nie widzą przeciwwskazań do uprawiania jogi w ciąży, lecz jeśli kobieta boi się o swoje maleństwo może zainteresować się jogą dla ciężarnych. Joga prenatalna składa się z ćwiczeń dostosowanych do przyszłych mam. Taka aktywność fizyczna zapewni redukcję poziomu stresu, który często męczy młode mamy. Joga pomoże również przy dokuczliwym bólu pleców oraz pomoże się przygotować do porodu.

Ćwiczenia na mięśnie brzucha w ciąży?

Największe wątpliwości są związane z ćwiczeniami, które angażują mięśnie brzucha i są wykonywane w pozycji leżącej. Bardzo często kobiety rezygnują z tego typu ćwiczeń zaraz po poznaniu informacji o ciąży. Ćwiczenia tego typu nie są wskazane w drugim oraz trzecim trymestrze. Spowodowane jest to zwiększającym się rozmiarem macicy, która może uciskać na aortę. Ucisk aorty może spowodować niedokrwienie, które prowadzi do braku dostarczania tlenu do komórek.

Może to prowadzić również do niedotlenienia łożyska. Badania pokazują, że dzieje się tak tylko u 10% kobiet. Jeśli wątpliwości wciąż pozostają warto skonsultować taką sprawę z własnym lekarzem prowadzącym. Warto wiedzieć, że ćwiczenia mięśni brzucha nie muszą być wykonywane tylko w pozycji leżącej. Występują też ćwiczenia w wersji stojącej lub klęczącej. Warto wzmacniać mięśnie brzucha przed porodem, lecz ćwiczenia powinny być skonsultowane z lekarzem.

w ciąży

Aktywność fizyczna to nie tylko korzyści dla ciała, ponieważ ćwiczenia posiadają zalety, które wykraczają poza sferę fizyczną. Ruch może poprawić samopoczucie, które może być w kiepskim stanie w pierwszym trymestrze z powodu mdłości, wymiotów i innych dolegliwości ciążowych. Ćwiczenia w ciąży pomagają wydzielaniu się hormonu szczęścia. Ćwiczenia mogą też pomóc kobietom, które zaprzątają sobie głowę zmianami ciała w czasie ciąży. Ruch pozwala na poczucie kontroli nad zmieniającym się ciałem i szybko rosnącym brzuszkiem.

Należy pamiętać, że nie należy samej rozpoczynać ćwiczeń ani żadnej wymagającej aktywności ruchowej w czasie ciąży. Ruch należy rozpocząć od konsultacji z lekarzem lub instruktorem, który zajmuje się ćwiczeniami z kobietami ciężarnymi.
Aktywność fizyczna nie jest w ciąży zakazana i może mieć wiele pozytywnych aspektów. Warto dbać o swoją kondycję oraz mięśnie, które będą naprawdę potrzebne w czasie akcji porodowej. Ciąża to nie choroba, więc nie należy tego czasu spędzać tylko w domu, siedząc przed telewizorem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here