Kawa to napój, bez którego większość z nas nie wyobraża sobie dnia. Dobrze przygotowana potrafi uratować ciężki dzień, poprawić humor, a także postawić na nogi po nieprzespanej nocy. Jeżeli większości z nas towarzyszy na co dzień, warto dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Zapraszamy do lektury!

Kofeina – co o niej wiemy?

Kofeina jest najpopularniejszą naturalną substancją pobudzającą. Po raz pierwszy wyizolował ją niemiecki chemik Friedlieb Fredinand Runge. Działanie tej substancji polega na pobudzaniu ośrodkowego układu nerwowego. Dzięki temu kofeina wpływa na wzrost koncentracji, refleksu, a także poprawia nastrój. Co więcej, przyspiesza także pracę serca, zwiększa siłę jego skurczu oraz pomaga w łagodzeniu bóli migrenowych. Kofeina zawarta w szczególności w kawie jest w całości przyswajana przez organizm po upływie 45 minut. Najsilniej działa na układ nerwowy i receptory odpowiedzialne za metabolizm energetyczny komórek. Oprócz tego jest odpowiedzialna za pobudzanie układu oddechowego, pokarmowego i krwionośnego.

Większość przeprowadzonych badań wskazuje także, że kofeina pita w rozsądnych ilościach wpływa korzystnie na pracę ludzkiego organizmu. Spożycie 3-5 filiżanek kawy dziennie w kontrolowany sposób pobudza organizm, poprawia koncentracje i spostrzegawczość. Kofeina korzystnie wpływa również na proces uczenia się oraz zapamiętywania. Warto wiedzieć, że spożywanie 2-3 filiżanek kawy (do 300 mg kofeiny dziennie) nie wpływa na rozwój płodu, a także jest bezpieczne dla dzieci matek karmiących piersią.

Zaparzenie pysznej kawy zależne jest od wielu czynników. Ma na to wpływ między innymi jej gatunek, sposób zmielenia, sposób zaparzenia, a co za tym idzie także rodzaj urządzenia, w którym ją przygotowujesz. Ekspresy kawa – Świat Ekspresów to miejsce, gdzie znajdziesz najlepszej jakości ekspresy do kawy.

Ile kofeiny ma kawa?

Ilość kofeiny zawartej w kawie jest zależna od jej gatunku, jakości, a także sposobu parzenia.

Szacunkowa zawartość kofeiny w popularnych produktach spożywczych:

  • Filiżanka (150g) parzona na różne sposoby to 30-180 mg kofeiny;
  • Filiżanka (25ml) espresso z ekspresu kolbowego to ok. 25 mg kofeiny;
  • Filiżanka (150g) kawy rozpuszczalnej to 60-80 mg kofeiny;
  • Filiżanka (150g) czarnej herbaty to 30-50 mg kofeiny;
  • Tabliczka gorzkiej czekolady to 15-115 mg kofeiny;
  • 150 g kakao to 3-5 mg kofeiny.

Nadmierne spożycie kawy – obawy

Kawa, tak samo, jak wiele innych produktów spożywanych w nadmiarze negatywnie wpływa na ludzki organizm. Częstym objawem jest wywołanie apatii i rozdrażnienia. Może powodować także roztrzęsienie oraz trudności ze skupieniem uwagi. Kolejnym negatywnym objawem nadmiernego spożywania kofeiny jest zwężenie naczyń krwionośnych. To bardzo niebezpieczna reakcja szczególnie dla osób cierpiących na nadciśnienie.

Kawa pita regularnie w zbyt dużych ilościach może wywoływać także przewlekłe zmęczenie. U niektórych osób występują także napady lęku lub niepokoju.

Spożywanie wyżej określonych bezpiecznych ilości kofeiny każdego dnia ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm. Po pierwsze pobudza nas i potrafi pomoc radzić sobie nawet z najtrudniejszymi obowiązkami mimo wcześniej odczuwanego zmęczenia. Po drugie korzystnie wpływa także na pracę serca, uczenie się, zapamiętywanie, koncentracje, a także szereg innych procesów zachodzących w organizmie. Warto wiedzieć, że kofeina znajduje zastosowanie także w kosmetyce. Zazwyczaj dodawana jest do kosmetyków pomagających usunąć cellulit, a także zapobiega wiotczeniu skóry. Podsumowując codzienne picie 1-5 filiżanek kawy wpływa korzystnie na twoje ciało i umysł.

źródło zdjęcia: freepik.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here